OV aantrekkelijker door kortere overstaptijden

reiswijzerWaarom is het percentage Nederlanders dat gebruikt maakt van het OV zo laag? Hoe kan het dat Zwitserland zo op Nederland lijkt, maar het percentage daar zoveel hoger ligt? Wat kunnen we hier aan doen?

Daniel Sparing, promovendus aan de TU Delft deed hier onderzoek naar, en in de Reiswijzer van januari 2014 (het relatiemagazine van 9292, p. 18-19) is hierover een uitgebreid artikel te lezen ‘Een aantrekkelijker openbaar vervoer zit ook in kortere overstaptijden’.

Een van de hypotheses van het onderzoeksproject waaraan Sparing meewerkte was dat het lage percentage ov-gebruikers in Nederland, ten opzichte van Zwitserland, voor een deel te maken heeft met de aansluitingen in het Nederlandse ov-systeem.
Het idee is dat overstappen een bottleneck is, doordat de wachttijden te lang zijn, vooral in de delen van het netwerk met lage frequencies, zoals de daluren en/of op kleinere stations en streekbuslijnen.
Of wachttijden zijn juist te krap, zodat je makkelijk een aansluiting mist en alsnog moet wachten. Flexibeler kunnen omgaan met vertrektijden, en synchronisatie van dienstregelingen – vooral tussen verschillende vervoerders – zou kunnen helpen aansluitingen te verbeteren.

Bron:  http://9292reistmetjemee.wordpress.com/2014/01/16/valkuilen-van-het-ov/

Be Sociable, Share!
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.