Slimmere materialen voor spoorstaven

Michaël Steenbergen van de sectie Railbouwkunde van de TU Delft onderzoekt in opdracht voor ProRail welke slimmere materialen je kunt inzetten om aantasting van het rijoppervlak van spoorstaven te voorkomen en hoe je de functionele levensduur van treinrails en -wissels verlengt.

Dagelijks gaat Steenbergen de uitdaging aan om meer te weten te komen over het ontstaan en groei van oppervlaktescheuren, ook wel ‘squats’ genoemd. Als deze squats ongecontroleerd doorgroeien, kunnen ze leiden tot breuk van de spoorstaaf. Daarnaast zorgen de defecten ook voor geluidshinder.

Door het verrichten van veldmetingen buiten, destructief materiaalonderzoek met uitgenomen monsters en proefstukken, modelvorming en rekenonderzoek probeert Steenbergen meer te weten te komen over de ontstaan- en groeimechanismen. Steenbergen licht toe: “We begrijpen steeds beter wat het defect precies is en hoe het materiaal van een spoorstaaf zich gedraagt onder de extreem hoge en complexe belastingen vanuit de trein. Daarmee kun je gaan nadenken over slimmere materialen en andere manieren van belasten die de functionele levensduur verlengen. Jaarlijks gaan er miljoenen om in monitoring en preventie. Het mag duidelijk zijn dat het uitgebreid in beeld hebben van schademechanismen de eerste stap is om de onderhoudskosten aanzienlijk terug te brengen”.

Artikelen in ScienceDirect:
On the mechanism of squat formation on train rails – Part I: Origination
On the mechanism of squat formation on train rails – Part II: Growth

Be Sociable, Share!
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.